رتبهبندي معلمان و نخستين چالش اجرايي
محمد داوري
حدود 11 سال از آغاز بحث طرح رتبهبندي و حدود يك سال از تصويب طرح در مجلس گذشته است و بهرغم تامين اعتبار آن در بودجه سال گذشته، براي نخستينبار در فاز نخست اجراي اين طرح به همراه حقوق مردادماه به ازاي هر ماه يك ميليون تومان به صورت مساوي به همه فرهنگيان واريز كردند تا نشان دهند فاز عملياتي رتبهبندي كه آن همه سرو صدا داشت و كمتر كسي در كشور ميشود پيدا كرد كه خبر رتبهبندي معلمان را نشنيده باشد، شروع شده تا جلوي حملهها و انتقادها ناشي از عدم اجراي اين طرح را بگيرند. اما واقعيت اين است كه اجراي اين طرح به اين سادگي نيست نخستين و بزرگترين مشكل در مسير اجراي اين طرح جلب مشاركت و همكاري معلمان است، چرا كه نگاه معلمان به اين طرح با نگاه مديران و مسوولان تفاوت فاحشي دارد معلمان اين طرح را فقط بهانهاي براي ترميم حقوق خود ميدانند و به فرض تعلق مزاياي بالاترين رتبه باز هم دريافتي خود را ناعادلانه دانسته چون به نسبت دريافتي ساير كاركنان دولت و هم به نسبت تورم و در مقايسه با شاخص قدرت خريد مبلغ پرداختي را بسيار پايين ميدانند. معلمان كه در طول سالهاي اخير به شيوههاي مختلف مطالبات خود را بيان كردهاند در فهرست مطالبات خود در كنار تحقق عدالت و كيفيت آموزشي و بازگشت نظام آموزشي بر ريل كارآمدي خواستار ارتقاي وضعيت معيشت خود بودهاند و ايفاي نقش مفيد و موثر معلم را درگروي برخورداري از وضعيت رفاهي مناسب در كنار برخورداري از ويژگيهاي شخصيتي و مهارتهاي معلمي دانسته و بر اين مهم تاكيده نمودهاند و حالا هم كه طرح رتبهبندي بييال و دم و اشكم در حال اجرايي شدن است نگران نحوه اجراي آن هستند و در پي درخواست بارگذاري مدارك و اسناد لازم براي تعيين رتبه، واكنشهاي اعتراضي داشته و اين اقدام وزارتخانه را مغاير با واقعيتها و شأن معلم ميدانند و شاخصهاي و اسناد منظور شده را هم دور از واقعيتهاي الزامي حرفه معلمي ميدانند و آنها بر اين باور هستند كه مدارك و اسناد موجود در پرونده پرسنلي آنها براي رتبهبندي كفايت ميكند و اين بروكراسي پيچيده وقت تلف كردن و بازي با حيثيت معلمان است.
واقعيت امر اين است كه متاسفانه شكاف بياعتمادي ميان صف و ستاد آنقدر زياد است كه طرحهاي وزارتخانه يا دولت و مجلس اغلب موارد در اجرا با مشكل مواجه ميشوند و مهمترين دليل آن هم اين است كه اغلب طرحها كارشناسي نشده و به دور از واقعيتهاي كف مدارس تهيه و تدوين ميشوند و در تهيه طرحها بيش از آنكه به واقعيتهاي مدارس توجه كنند به امكان و صلاح دولت و حاكميت توجه دارند و در اين امكان و صلاح متاسفانه آموزش و پرورش بهطور كل و معلمان بهطور خاص و مدارس بهطور ويژه ديده نميشوند و اين شكاف موجب ميشود اولا طرحها بهخوبي طراحي و تدوين نشوند و دوم اينكه در اجرا با مشكلات فراواني روبرو شوند كه طرح رتبهبندي نيز از جمله اين طرحها است.